Branches - Automotive - Polyfluor - Banner
De branches

Automotive Industrie

De automotive industrie; een interessante industrie die eigenlijk altijd verandert en nooit stilstaat. Een industrie vol controles, certificeringen, flexibiliteit en beslissingen die wereldwijd impact hebben. Wat is de rol van Polyfluor hierin en wat staat er in de toekomst op ons te wachten? Tijd om dat eens uit te leggen.

Controles, optimalisatie en flexibiliteit

De automotive branche is, zoals de naam al zegt, gericht op wat zich motorisch voortbeweegt. Polyfluor is de toeleverancier voor bepaalde producten binnen deze branche. De toepassingen en applicaties hiervoor zijn erg verschillend, denk daarbij aan producten voor bussen, tractoren, trucks en natuurlijk auto’s. De industrie kenmerkt zich doordat alle producten een goedkeuringstraject moeten hebben. Hierbinnen zijn kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en vastigheid in kosten belangrijk, net als strenge controles. Daarnaast is het belangrijk om flexibel te zijn als toeleverancier en werken we volgens het ‘Just in time’ principe. De klant verwacht – terecht – dat de producten voldoen aan alle specificaties. Zij voeren vaak zelf dus geen of minder controles uit.

Polyfluor zorgt dat de klant alle producten op tijd ontvangt, conform verpakt, en voorzien van de juiste labels voor traceability met alle beschikbare meetrapporten. Dat kan de ene week voor 500 auto gerelateerde onderdelen zijn en de andere week voor 15.000. Hoeveelheden kunnen zomaar veranderen en we moeten direct meer of minder kunnen leveren. We moeten ons dus flexibel opstellen, zodat de afnemer het meteen in het productieproces kan toepassen. Ook wil je met optimalisatie van het proces zorgen dat kosten gelijk blijven of zelfs dalen. Omdat deze industrie gaat over grote aantallen, kunnen we na de start van een traject een slag maken in efficiëntie. Minder afval of uitval kan leiden tot daling en/of stabilisatie van de kostprijs. Daar doen wij vanzelfsprekend alles aan, alleen is dat soms, helaas, niet mogelijk, bijvoorbeeld door schaarste van bepaalde grondstoffen.

Verschuiving in de markt

De automotive industrie is de afgelopen twee jaar behoorlijk stilgevallen. Van 2018 tot 2020 werden er wereldwijd ongeveer 90.000.000 auto’s gemaakt. Het afgelopen jaar, mede door covid, heeft gezorgd dat er een behoorlijke daling is ontstaan (25-35%). In deze periode hebben veel fabrikanten producties naar beneden bijgesteld vanwege minder personeel, minder capaciteit en lagere voorraden in de gehele bedrijfsketen (nagenoeg tot nul gereduceerd). Dat merkt men nu onder andere door de levertijd, want die schiet voor sommige merken naar 8 tot 12 maanden of langer. Een andere oorzaak hiervoor is een tekort aan chips, want die zijn logischerwijs veelvuldig nodig voor de aansturingen van elektronica en metingen voor motormanagement. 

Nu zien we een verschuiving van benzine naar hybride en 100% elektrisch. Het is de bedoeling dat de regelgeving geldig vanaf 2030-2040 zorgt dat er alleen nog maar elektrische auto’s mogen worden geproduceerd. Logischerwijs is dat een enorme verandering voor fabrikanten. De grootste 14 autofabrikanten (Stellantis) wensen vanaf 2030 voor Europa alleen nog 100% elektrische auto’s te verkopen en in Amerika minimaal 50%. Niet alle fabrikanten volgen dezelfde visie hierin en grote merken kunnen wegvallen of fuseren. Ook nieuwe merken kunnen vervolgens ontstaan. Autofabrikanten moeten daarom keuzes maken en dat is voor ons als toeleverancier ook heel belangrijk. Nederland wil ook in 2030 alleen nog maar elektrisch rijden, maar niet alle landen willen/kunnen daaraan voldoen. Het is een stap om dat vanuit Brussel te regelen voor Europa, waarna Amerika, Azië en Rusland ook stappen moeten maken. Het beste zou zijn dat dit soort beslissingen wereldwijd worden genomen, maar door vaak tegenstrijdige belangen is dit helaas lastig. Toch is de automotive industrie met alle fabrikanten hier al wel mee bezig. Wanneer nieuwe procedures en specificaties komen, moet je snel schakelen en moet je daaraan voldoen, ook wij. Zo staan veel fabrikanten op een kruispunt. In Amerika geven ze waterstof auto’s ook nog kans, waar in Europa  de verdeling van auto’s nu al 25% hybride, 45% benzine, <20% diesel en <10% elektrisch is. De verschuiving is dus al duidelijk te zien in de diverse modellen van de autofabrikanten.

Branches - Automotive - Polyfluor - Tegel_2
Branches - Automotive - Polyfluor
Branches - Automotive - Polyfluor - Tegel_1

De rol van Polyfluor

Wij leveren onze hoogwaardige kunststofproducten (PTFE, PFA, Viton etc.) onder andere aan toeleveranciers die specifiek zijn gespecialiseerd en goedgekeurd om aan de automobielindustrie te mogen leveren. Zij leveren direct of indirect aan autofabrikanten. Bijvoorbeeld aan de Volkswagengroep of aan Porsche, wat ook weer een heel selectieproces vol certificeringen is. Dit doen wij wereldwijd, want de industrie als deze stopt niet in een bepaald gebied. Het is een branche waarbij productielocaties op alle continenten zijn vertegenwoordigd. Wel moeten we als Polyfluor kijken hoe ook wij meebewegen met deze logistieke verschuivingen. Materialen die wij nu leveren zijn deels bruikbaar bij hybride en elektrische modellen. Echter, voor specifieke toepassingen die wij leveren voor o.a. motormanagement, worden op termijn mogelijk uit gefaseerd of deels vervangen. Voor de volledig elektrische aandrijving zijn zeker weer hoogwaardige kunststofproducten gewenst. Dat is voor nu nog veel contact zoeken met onze afnemers en afstemmen welke selectiecriteria er zijn. Gewenst is om de juiste keuze te maken in onze (fluorkunststof) materialen voor een specifiek product en te blijven leveren aan deze industrie.

Daar zijn we nu ook al volop mee bezig, want voordat we iets mogen leveren gaan we een traject in wat soms jaren kan duren. Dat vraagt natuurlijk weer om een hoop testen door afnemers en wij discussiëren graag mee aan eventuele vraagstukken. 

Wij als Polyfluor hebben namelijk de materiaalkennis en de mensen in huis om deze slag voor en na 2030 te kunnen maken. Dat zien we dan ook met een positief gevoel tegemoet!